De Belgische Drupal Gebruikers Groep gaat vanaf heden van start. Momenteel zijn er al verschillende sucessvolle usergroepen wereldwijd gestart en natuurlijk mag dan de bakermat van Drupal niet achterblijven.
In eerste instantie zou deze Drupal.be site kunnen gebruikt worden als communicatie kanaal voor de gebruikersgroep (apart forum misschien?). Daarna zien we wel of het nodig is om een Belgische groep te maken op Drupal Groups
Een eerste onmoeting dus eind oktober. Plaats en tijd zijn alletwee bespreekbaar.
Gebruik het commentaar systeem voor deze post om te laten weten of je komt of om eventuele suggesties te doen voor andere tijdstip.
Datum van inzending:
woensdag 27 september 2006 - 15:53
Lang leve drupal :)
Een zeer goed initiatief waar ik zeker en vast actief zal aan deelnemen. Mijn naam staat wel ergens op de lijst van drupalcon dus normaal zou ik al moeten ingeschreven zijn....
http://blog.yonaweb.be
http://blog.yonaweb.be
Tof tof. Ik kon er zaterdag jammer genoeg niet bij zijn tijdens de lunch ...
Het lijkt me ook leuk om vragen, problemen, ... te bundelen en die dan tijdens een workshop te behandelen. Drupalgebruikers kunnen dan bijvoorbeeld een voorstel doen voor een sessie, en afhankelijk van de interesse en respons (oa van mensen die met dezelfde vraag zitten) wordt dan een workshop gepland. Een verslag van een dergelijke 'sessie' kan dan gepost worden als documentatie op de website. Dit is misschien wel meer iets voor later, wanneer we een aantal keer zijn samengekomen. Lijkt dit anderen wat?
De eerste voorgestelde datum komt me niet zo goed uit: ik heb al iets gepland die dag. Dus als het op een ander moment kan, zou dat te gek zijn (dinsdagen zijn bij mij tot eind 2006 sowieso bezet, woensdagen ook in oktober).
Het lijkt me misschien ook beter om het eventueel in het weekend te doen aangezien sommige mensen (zoals ik dus) met het openbaar vervoer moeten komen en dan is het beetje ambetant om het maar om 19u30 te houden. Ik denk dat er ook meer volk zal komen als het een zaterdag of zondag is. Je hebt dan ook iets meer tijd om zaken te bespreken.
http://blog.yonaweb.be
http://blog.yonaweb.be
Ik heb het voorstel verzet naar zaterdag 28 oktober. Nog steeds savonds
Staat in m'n agenda, tot dan.
Belgische of Vlaamse Gebruikers groep?
Aangezien alles hier 'Vlaams' is is het misschien beter het de 'Vlaamse Gebruikers groep' te noemen
Je hebt gelijk.. Momenteel is alle info op deze site erg 'Vlaams',
Altijd moeilijk om een twee-talig land goed te bedienen, maar ik wil niet perse onze waalse collega's uitsluiten.
Mijn visie hierop is dat ik hoop dat eens de i18n module fatsoenlijk in Core geintegreerd is, dan is er niet wat ons belet om een twee-talige website op te richten waarop dan alle aankondigen ofwel twee-talig gebeuren ofwel in het Engels.
Terwijl ik dat hier voorstel merk ik dat het idd ook wel dat 2-talig-heid de complixiteit sterk verhoogd maar ik ben er zeker van dat er een oplossing gevonden worden zodanig dat beide kanten van de taalgrens aan bod kunnen komen.
Mij mag je alvast noteren voor oktober!
Ik zal er zijn,
Karel
Beter één computer in de hand, dan tien in de lucht!
Drupalcon wegens Nederlands Kampioenschap zeezeilen helaas moet laten voorbij varen.
28 oktober wil ik zeker van de partij zijn. Zet het Bolleke van 't vat maar al koud.
at your service,
eTech | Sterk in Drupal hosting
Drupalizing ClubRacer.be, BoatZilla & Lucky Cookie.
Ik kom zaterdag thuis van de VS, dus ik zal zien in welke staat ik ben. Ik doe in elk geval mijn best om er bij te zijn (en zal er normaal gezien wel bij zijn ook)! Bedankt om initiatief te nemen, Roel.
Fijn, ik zal er ook zijn.
Zou trouwens handig zijn mochten we ons kunnen inschrijven zoals dat was met bij drupalcon. Zouden we de 'subscribe' op deze distibutie kunnen opzetten misschien?
Dries had dezelfde opmerking al gemaakt, maar hij heeft momenteel geen tijd.
Misschien dat iemand anders met de juiste rechten (Gerhard/killes) dit wel wil doen?
in je profiel is nu een tab 'BDGG' beschikbaar (Belgische Drupal Gebruikers Groep). Daarin zal ik checkboxes voorzien voor elke bijeenkomst. Die van 28 oktober kan je alvast aanvinken. Een lijst van alle deelnemers vind je hier: http://drupal.be/profile/bdgg-28-10-06/
Is wel gewoon een profile veld, en geen event module, maar op de Drupalcon-site werkte het ook zo. Persoonlijk vind ik dit wel voldoende. Misschien nog een pagina aanmaken met een overzicht van alle bijeenkomsten, en links naar de deelnemerslijsten van elke bijeenkomst, en voor die pagina een primary link aanmaken...
groetjes
DriesK
Uitstekend initiatief, count me in!
Chris
Fijn initiatief. Vond het al spijtig dat ik Drupalcon heb moeten missen.
De Via Via en een fris bolleke klinken zeer aanlokkelijk.
Zal er vast en zeker bijzijn.
Sorry, ik kan, mag eigenlijk, niet op een weekendavond of 's zondags.
Mijn vriendin wurgt me met het Drupal houwtouw. ;)
Ik vrees ook dat ik ze niet kan overtuigen om mee te komen.
's Zaterdags namiddag, no problemo.
nunc est bibendum
Een zaterdagavond lijkt me niet meteen een ideaal moment voor zo'n technisch en (wat mij betreft) werkgeorienteerd onderwerp, maar ik wil dit toch niet missen. Ik zal er zijn.
Ik wil nu nog geen belofte doen qua aanwezigheid (zaterdagavonden reserveer ik in principe voor vrienden ipv voor computers :))
maar in principe wil ik wel graag aanwezig zijn op bijeenkomsten van de Belgische Drupal Gebruikers Groep.
Zoals reeds meerdere mensen hebben gemeld, is het weekend niet voor iedereen het beste moment. Misschien is het een goed idee om deze meetings afwisselend op een week- en op een weekend-avond te houden?
Een avond in de week lijkt me ook beter dan een zaterdagavond. Ik en mijn jetlag zullen er in elk geval proberen te zijn (ik kom die ochtend terug uit de VS).
Ikke weer.
Ik wil helemaal niet moeilijk doen want ik wil er graag bij zijn.
's Avonds na het werk? Onder andere IT-ers zoals ik hebben een stressy beroep, 1u30' karren naar Antwerpen en waarschijnlijk een gat in nacht weer 1u30' karren naar huis.
Niet echt bevorderlijk voor het lichamelijk welzijn van mij en mijn mede-automobilisten op de E313.
Is zaterdagnamiddag een probleem? Ik weet wel er zijn nog mooiere zaken in het leven dan in een bruin café achter een pc hangen maar we offeren ons toch op voor de goede zaak.
Als ik er dan toch echt niet kan bij zijn, dan verwacht ik hier op zijn minst een uitgebreid verslag. :)
Greetz.
BTW: al iemand iets gezien van de showcase template uit de template sessie op Drupalcon?
nunc est bibendum
Ik zal ook aanwezig zijn en zou graag praten over:
merci voor al de suggesties.
Vooral dat laatste punt vind ikzelf belangrijk. Ik heb met enkele drupallers gesproken en uit ondertussen persoonlijke ervaring weet ik dat er een groeiende vraag is naar professionele drupal ondersteuning.
Het aanbod is momenteel nog behoorlijk klein, dus ik denk dat concurrentie op dit moment zeker nog geen issue is. Integendeel, het zou heel handig zijn moesten we een manier vinden om te kunnen samen werken en taken te verdelen. (Want wie heeft er tegenwoordig nog TIJD om alles te doen wat ie krijgt aangeboden?)
BTW.. samenwerking met freelanceforum zou idd niet mis zijn, en een goeie introductie zou zijn om die site van hun te drupalizing (of hoe zeg je dat).
Een ander punt dat ik ter sprake zou willen brengen:
Drupal als applicatie framework. Momenteel is Drupal al zeer modulair en erg gericht op community building en CMS activiteiten. Maar ik denk dat het ook erg geschikt zou kunnen zijn om een intranet applicatie op te bouwen. Vooral de manier waarop Profile module makkelijk toelaat om gebruikers te filteren op een veld zou erg interessant kunnen worden als dat bijvoorbeeld wordt toegepast op vb. Toon mij de lijst van broodjes die kunnen besteld worden in de sandwichbar, en filter dan op alleen de vegetarische broodjes. (Vergezocht voorbeeld)
Ik voel dat dat een interessant avond gaat worden.
Binnen de Belgische dienst promoot ik 2 tools voor het programmeren, 1 is CakePHP als MVC framework (we werken met PHP4) en waar het kan Drupal als Application Framework. Een probleem is mijn team-leden te overtuigen van de moeite te doen van deze tools te leren om de voordelen ervan in te zien. Alleszins, Drupal is voor zo'n doeleinden zeer geschikt.
Er zijn al enkele mensen die hebben aangebracht dat het weekend (en savonds) misschien niet het meest ideale moment is om samen te komen.
De poll module is hier nog niet geinstalleerd, maar zodra dat gebeurt kan ik misschien de volgende 2 vragen stellen
Welke moment komt voor jou best uit voor BDGG bijeenkomsten?
Ma,Di,Wo,Do,Vr,Za,Zon
En welke tijdstippen?
Weekdag vanaf 18u, 19u, 20u
Weekend voormiddag, namiddag, avond
Roel
Ik heb daar zeker interesse in.
Voor mij liefst op een avond in de week.
Morgen (28/10/2006) kan ik niet komen :-(
Frank alias Biebel heeft interesse gekregen in drupal na een voorstelling van het systeem op een avond van het kviv.
Deze keer zal ik er niet bij zijn. Deze week al te veel van huis weggeweest.
Maar om het goed te maken stel ik reeds een volgende BDGG voor in Brussel.
Voorstel is:
- half november (datum nader te bepalen) "wij" hebben urgenties :-) ;
- in Brussel (vergaderzaal presscenter);
- tijdens de kantooruren;
- een volledige dag;
- voormiddag: theorie (o.a. "Onze plannen met drupal") :-)
- namiddag: praktijk
Mogelijke thema's voor de voormiddag:
- stabiele modules
- i18n
- usability
- nl.po & fr.po (vertalingen van de interface)
- BDGG organisatie: wie, wat, waar, wanneer, waar zitten onze franstalige vrienden, ...
- eID
- SEO
- toegankelijkheid (anySurfer-label)
- ondersteuning XHTML / CSS2
- ...
Mogelijkheden voor de namiddag:
- split in werkgroepen?
- documentatie schrijven
- codehacking (if any)
- ...
Just shout!
Bart Van Herreweghe
Agenda van BDGG 28/10/06 - Viavia Antwerpen - 1ste verdiep
Deuren 19:30 - start meeting 19:45 - 'formele' eind voorzien 22:00
Jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn gisteren, maar toch zou ik graag weten hoe het was en wat er allemaal beslist / besproken is met betrekking tot de BDGG.
Ik probeer er de volgende bij te zijn!
Nog eens mercie Roel om het initiatief te nemen
Couf
De eerste meeting is ondertussen voorbij.
De locatie was in orde, er kon rustig gebabbeld worden en er was een zaaltje op het 1ste voorzien voor ons alleen.
Voor de geinteresseerden, er is free wireless internet aanwezig in de ViaVia.
Er zijn heel wat verschillende onderwerpen besproken, een opsomming van de belangrijkste items :
Het doel van de vzw is o.a. het ophalen en beheren van financiele middelen om de vb. promotie van Drupal te betalen. De inkomsten moeten komen uit kleine bijdragen van prive personen en steeds grotere bijdragen voor brons, zilver en gouden members (bedrijven). Zij krijgen in ruil van hun bijdrage waarschijnlijke promo-ruimte op de website (nog te bepalen), en voor prive leden kan er gedacht worden over een korting op drupal conferenties.
De workflow kan dus bijzonder complex zijn en een goede i18n-module zou daar zeker van nut kunnen zijn.
Er wordt gedacht om een lijst bij te houden met Belgische providers die Drupal actief supporteren. Er moet door hen maw. worden aangetoond dat ze voldoende kennis in huis hebben om de noden van een Drupal site kennen. Dat gaat dus verder dan te vertellen dat ze Drupal kunnen hosten omdat ze mysql en php draaien;)
Een andere mogelijkheid is het opzetten van een showcase lijst van Belgische Drupal sites evt inclusief screenshot.
Ook de localisatie van Drupal naar het Nederlands krijgt de nodige aandacht. Het is algemeen geweten dat veel gebruikers van Drupal in Belgie, de moeite doen om de site volledig naar onze taal om te zetten. Veel van die effort vloeit jammer genoeg niet terug naar het Drupal project. Alhoewel dat het niet perse erg moeilijk is om offsite vertalingen uit te voeren mbv een .po-editor, is het niet iets dat je zomaar eventjes tussendoor kan doen. Er is toch wel een drempel om dus vertalingen uit te voeren.
Die kan verlaagd worden door vb. Drupal te registreren bij https://launchpad.net/ , een andere optie is het ontwikkelen van een vertalingssmodule die voorbeeld random onvertaalde termen in een blok laat zien en iedereen de mogelijkheid geeft om die te vertalen (en evt. ranking bijhoudt van beste vertalers ?).
Wat wordt er verwacht van een organisator?
Alleszins, ik kan reeds "'t Stopsel" voorstellen in Diegem. Ligt vlakbij de autostrade dus zou makkelijk te vinden moeten zijn. Er is boven ook een zaaltje waar +/- 16 man kan zitten. Dit zaaltje is gratis, er moet gewoon gebeld worden om te zien of het nog vrij is.
't Stopsel
Kuregemstraat 18
1831 Diegem (deelgemeente van Machelen, Brusselse rand)
Ik zie ook net dat er al iemand anders was met een voorstel: http://drupal.be/node/201#comment-585
Datum: vrijdag 24 november 2006
Locatie: International Press Center: http://presscenter.org
Lokaal: zaal Broodhaerts, 1° verdieping
Wifi beschikbaar
Wegbeschrijving: http://presscenter.org/nl/wegbeschrijving.html
Ik publiceer later nog een overzichts-post.
Bart Van Herreweghe
Ik zou de volgende BDUG willen organiseren op vrijdag 24 november 2006. Dat is reeds binnen 2 weken! Graag jullie feedback. Een blijk van interesse is ook al voldoende. Ik zou minimaal een 10-tal gebruikers willen 'bekoren'.
Zie ook comment: http://www.drupal.be/node/201#comment-585
Van 9:30 uur tot 16:00 uur. Agenda wordt nog verfijnd (in overleg).
Wij zorgen voor de locatie, wifi en de koffie. Het middagmaal is elk voor zich.
Bart Van Herreweghe
Ik wil wel komen maar als het een volledige dag is moet ik verlof nemen. Het moet dan ook 'de moeite' zijn om er voor verlof te nemen. Naar technische presentaties wil ik altijd wel luisteren. Coden is altijd tof (heb wel geen laptop).
Misschien een nieuwe thread starten voor deze BDUG?