BDUG Februari 2007

Forums: 

Ik merk dat het al enkele maanden geleden is dat er nog een BDUG geweest is ... vandaar dat ik even pols voor een eventuele intresse voor een versie in februari. Ik zou me erachter willen zetten om die te organiseren. Aangezien de vorige versies in de week vielen zou ik deze keer voor een zaterdag opteren in het hartje van Gent. Er zijn enkele mooie locaties waar we gratis een vergaderzaal kunnen krijgen mits we gebruik maken van de nodige drank ... maar dat zal wel geen probleem zijn vermoed ik ... Als er genoeg intresse is zal ik een plaats en datum vastleggen.

we zijn idd op zoek naar iemand die de volgende drupal groep meeting wil organiseren.
Aanbod aanvaard!

Er zal eind april (ongeveer) nog een meeting/workshop worden georganiseerd in Gent, maar niks belet ons om in februari/begin maart ook al ginder samen te komen.

Als je daar je schouders onder zou zetten, dan zou dat geweldig zijn.

Wat heb ik van je nodig.
Een voorlopige agenda. Erg belangrijk omdat we hiermee duidelijk kunnen maken welk publiek er verwacht wordt.

Als je de vorige 2 aankondingen (en hun commentaren) doorleest
http://drupal.be/node/240 en http://drupal.be/node/201 dan krijg je misschien een goed beeld van verwachtingen.

Aan ale geinteresseerden.
Laat de ideeen over agenda en datum maar komen!

1 puntje dat misschien aan bod kan komen op de agenda, is het documenteren van Drupal in het nederlands. Ik blijf erbij dat dit toch nog altijd een probleempje vormt. Niet iedereen kan evengoed Engels en er zijn veel mensen die Drupal willen gebruiken maar geen deftige documentatie vinden.
Dit is toch commentaar die ik hoor van enkele gebruikers. Vandaar een puntje om te bespreken op de agenda. Er zijn ook een aantal mensen die zich intensief bezighouden met documentatie schrijven voor Drupal, allemaal op hun eigen site, dus kunnen we dit misschien ook centraliseren op drupal.be...

Beschikbare data: 10,17,24 februari.

-----------------------
http://blog.yonaweb.be

T'is inderdaad de bedoeling om een Nederlandstalige Handboek sectie te creeren hier op drupal.be.

Misschien dus maar ineens van de gelegenheid gebruik maken om de bestaande Nederlandstalige handboeken/tips'n'tricks te indexeren.

We hebben momenteel :

Laat maar komen die handboeken ..!

Ik had gedacht om eventueel een drupal-module te schrijven die vertalingen als een spelletje opvat.
Er zou een blokje moeten komen met daarin
* random drupal Strings (vertaald en onvertaald).
* Daaronder dan een inputfield om een nederlandse vertaling te geven
* en een submit/next button om op ajax-wijze een nieuwe random string te geven,

Strings die al vertaald kunnen eventueel door een adminstrator toch nog worden vrijgegeven om opgenomen te worden in de random-generator indien we bijvoorbeeld niet tevreden zijn met huidige vertaling

Voor geregistreerde gerbruikers kunnen we dan eventueel zijn "score" (hoe we die berekenen moet nog uitgeplozen) opnemen is zijn profiel.
Vb. Hendrik (2550 translations) ...

Daarnaast kan er nog een blokje komen met een ranking van users gesorteerd op aantal vertalingen.

Er moet wel nog eens nagedacht worden hoe we voorkomen dat gebruikers beginnen foetelen door alle srtings te vertalen met 'blablabla" ;) maar da's nu nog niet aan de orde.

Een andere vertaal 'spel' kan zijn dat we voor een reeds vertaalde string oplijsten welke unieke nederlandse vertalingen er zijn gedaan en dat de bezoeker dat de kans krijgt om zijn beste keuze aan te vinken.

In het achterhoofd heb ik dus iets in de trend van http://images.google.com/imagelabeler/ maar dan voor drupal-vertalingen.

Misschien is dit een goed idee om gezamelijk binnen de drupal user groep uit te werken? Samen een zaterdag namiddag 'hacken' in groep en misschien staat je wel eeuwige roem en faam te beurt wanneer de module op ooit op drupal.org terecht komt :)

Ik ben er voorstander van ieder initiatief om meer mensen aan het vertalen te krijgen, maar vertalen gaat verder dan het vertalen van losse woorden en zinnen. Het vertalen van losse en willekeurige zinnen geeft m.i. een grote kans op een patch-work-vertaling.
Om een goede vertaling te krijgen is het nodig dat het woordgebruik en de stijl consequent zijn. Daarnaast leert de vertaler de module pas goed kennen nadat hij/zij een groter gedeelte van de teksten vertaald heeft. Vooral bij het vertalen van moeilijke zinnen is een goed begrip van de module en het kader van de teksten van belang.

Een ander vertaal idee: vorm kleine vertaalgroepen van bijv. 2-4 personen die samen een module vertalen. Onderling overleg en discussie, eventueel ondersteund door een ervaren vertaler. Maak zichtbaar wie waar mee bezig is en stimuleer het vertalen. Gebrek aan vertalingen is een image-probleem, laten we ons daar op richten.

-- Sutha

-- Erik

Ik denk dat we de eerst fase van zoveel mogelijk vertalingen verzamelen inderdaad voorbij zijn. Nu komt het er op aan de kwaliteit van de vertalingen zo hoog mogelijk te krijgen. Dat zal met een spelletje niet lukken vrees ik.
We zouden er iets op moeten vinden dat het voor de echt goede vertalers makkelijk wordt om te kunnen helpen vertalen. Meestal zijn dat geen computer-experts en haken ze al af bij het horen van het woord "po-file". We hebben iets nodig in het genre potron of rosetta.

Die rosetta moet te doen zijn.
Momenteel is er zelfs al een drupal 5.x geregistreerd, maar zijn er nog geen vertalingen opgestuurd
https://translations.launchpad.net/drupal/5.x/+translations

Is er iemand die dit eventueel wil opnemen om te proberen drupal vertalingen via rosetta te doen?

Nu nog met 5.0 core beginnen is onverstandig. Die bevindt zich in de laatste fase.
Maar wat dacht je van de tinyMCE module? Een van de meest populaire modules en maar 81 stukken tekst. Dus wie durven het aan?

-- Sutha

-- Erik

Dit werd ondertussen vertaald. Hendrik doet het nodige.

Bart Van Herreweghe
http://bart.vanherreweghe.com

Eventueel kan de BDUG gecombineerd worden met FOSDEM?
FOSDEM gaat dit jaar door op 24 en 25 februari. De laatste jaren kwamen daar altijd heel wat drupallers samen.

Meer info op hun (drupal-) site:
http://www.fosdem.org/2007/

Zaterdag 24 februari kan ik niet, maar zondag 25 februari ga ik wellicht naar FOSDEM. Laat maar weten als je ook gaat.

Ik ga ook de 25e.. Zijn er nog mensen die willen gaan, misschien kunnen we eventjes samentroepen om wat nieuwe/bekende Drupal gezichten te zien.

Ik zal er het hele weekend zijn (zeer waarschijnlijk te vinden tussen de Fedora-stand en de Fedora-devroom)

Ooit hebben ze me eens geleerd dat het moeilijk is om klanten te maken maar moeilijker om ze te houden, dus ik hoop ook herkenbare gezichten te zien :)

Hoe dan ook zal 25st er zijn, FOSDEM vorig jaar was mijn eerste echte drupal samen komst, ben best benieuwd wie er nu zal zijn.

Heb wat heen en weer gemaild met mensen van Fosdem en we hoewel het dus wel een goed idee is gaa we dat dit jaar niet doen
1. Geen zaal meer beschikbaar op fosdem.
2. Te kort dag om dat nog goed georganiseerd te krijgen
3. De volgende BDUG gaat door in Gent en valt niet echt te combineren met Brusselse Fosdem.

Wel belangrijk dat we dit idee in het achterhoofd houden voor de volgende fosdem in Brussel

Heb net kontakt gehad met de organisator van de volgende BDUG meeting in Gent.
Om de kwaliteit van de meeting/sprekers te garanderen zal de meeting waarschijnlijk een zaterdag rond half maart gaan plaats vinden.
Er wordt in Gent weerom goed werk geleverd en we kijken met spanning uit naar officiele uitnodiging.

Actuele inhoud

08 feb 2012

07 feb 2012

06 feb 2012

05 feb 2012

04 feb 2012

03 feb 2012